Majlis Bersama Dr Yusuf Al Qaradhawi

Alhamdulillah..kerana telah diberi kesempatan oleh Allah untuk saya dan sahabat-sahabat hadir bersama dalam satu majlis bersama Fadhilatul Syeikh Dr Yusuf Al Qaradhawi anjuran Ettihad Ulama'. Majlis yang bermula pada pukul 5 petang dan berakhir pada pukul 7.30 malam cukup banyak memberi input yang amat berharga kepada penuntut-penuntut ilmu baik bagi mereka yang baru berjinak-jinak dalam ilmu mahupun bagi mereka yang telah mempunyai kedudukan yang tinggi dalam bidang ini..

Hadirin yang hadir daripada kalangan doktor-doktor Al Azhar dan pelajar-pelajarnya cukup untuk menggambarkan kehebatan majlis-majlis sebegini.

Tajuk yang disampaikan ialah tentang "Ciri-ciri Fatwa Yang Pelik".(fatwa yang tersasar daripada fatwa yang sebenar) Antara ciri-ciri tersebut ialah:

1. Fatwa yang dikeluarkan oleh orang yang bukan ahlinya.
2. Fatwa yang dikeluarkan bukan pada tempatnya.

3. Fatwa yang bertentangan dengan nas Al Quran.

4. Fatwa yang bertentangan dengan Hadis.

5. Fatwa yang bertentangan dengan Ijma' yang diyakini.

6. Fatwa yang bertenta
ngan dengan Qias yang sahih.
7. Menggambarkan suasana dan keadaan yang tidak tepat dengan hakikat sebenar sesuatu keadaan.
8. Beristidlal tanpa dalil.
9. Tidak meraikan suasana tempat, zaman dan 'uruf.


Fadhilatul Syeikh juga berpesan supaya banyak membaca, mengulangkaji, mengkaji dan berbincang sesuatu masalah supaya lahir nanti seorang ulama' yang benar-benar diyakini keilmuannya dalam mengeluarkan fatwa.

Majlis-majlis sebegini wajar dan sepatutnya kita ikuti sementara masih muda dan berada di bumi Mesir yang penuh dengan para ulama' dan auliya'.

0 ulasan:

Post a Comment