Bermula Alkisah..


" nta nanti kalau dah sampai sana, buatla catatan peribadi. buat memoir sepanjang pengembaraan di tempat orang. jadi macam Dr H.M Tuah sampai boleh buka syarikat dengan jualan buku memoirnya saja".kata seorang sahabat saya sebelum saya bertolak untuk melanjutkan pelajaran ke Mesir hujung tahun 2004. Saya hanya mampu tersenyum dengan cadangan tersebut.

Ya la, mana boleh nak samakan saya dengan Dr H.M Tuah yang memang terkenal dengan siri-siri ceramah motivasinya di sana sini. Pandai pulak menulis. Saya ni nak menulis diari pun tak sanggup, apatah lagi nak menulis memoir untuk tatapan orang ramai..tapi rupa-rupanya cadangan 5 tahun lepas menjadi satu kenyataan pada hari ini. Dengan adanya perantaraan blog ini, mungkin juga antara penyebab saya tiba-tiba berminat untuk menulis.

Tapi tujuan saya menulis di sini bukanlah untuk membongkar kisah-kisah peribadi saya untuk bacaan umum, bukan juga untuk memberikan fatwa-fatwa terhadap permasalahan umat, saya bukan orang yang selayaknya buat macam tu, tapi tidak lebih hanya sebagai pendorong kepada saya belajar menulis sedikit demi sedikit. Sepertimana ungkapan Saifulislam.com "
Menulis bukan untuk memberi TAHU, tetapi berusaha mencetus MAHU, agar bergerak menuju MAMPU". Mungkin suatu hari nanti saya mampu menjadikan medium penulisan ini sebagai salah satu medan dakwah yang berkesan. Sapa tahu...

0 ulasan:

Post a Comment