Ashabul Kahfi versi Malaysia

Dari kiri Mohsein, Suzaime, saya, Nazrul, Zukhairi, Syauqi dan Safwan.

Seperti tajuk entry ni, lebih kurang macam tu la gelaran kami daripada kalangan junior dan senior serta tenaga pendidik KISAS. 7 orang yang menyambung pelajaran di sekolah untuk masuk Tingkatan 6. Walaupun masing-masing dapat tawaran untuk masuk ke IPTA. Tapi tidak la masuk gua macam Ashabul Kahfi, cuma tabarruk dengan angka 7 tu saja.

Sebenarnya tiba-tiba saya teringatkan kawan-kawan musim peperiksaan ni yang sama-sama belajar dahulu, menghabiskan waktu bersama-sama semasa di pusat pengajian. sekurang-kurangnya dapat menghilangkan penat menghafal Al Quran..

Munasabah dengan cerita ini ialah satu hadis Nabi sallahu'alai wasallam riwayat Abu Hurairah Radiallahuanhu yang bermaksud
"Seseorang itu mengikut temannya, maka kamu lihatlah dengan siapa seseorang itu berteman". Hadis hasan. Riwayat Abu Daud dan At Tarmizi, walaupun Ibnu Jauzi mendhaifkan hadis ini.

Kata penyair arab;

Janganlah kamu bertanya tentang seseorang (kepada tuan empunyanya), tetapi tanyalah temannya#
Setiap yang berteman pasti akan mengikut temannya,
Sekiranya (teman tersebut) ahli keburukan maka hindarilah dengan segera#
Tetapi sekiranya (teman tersebut) ahli kebaikan maka bertemanlah dengannya supaya kamu mendapat petunjuk.

Dalam berteman, tentunya kita mengharapkan kebaikan daripada teman tersebut. Semoga kita semua tergolong dalam golongan yang yang berteman dengan orang yang baik..



Kat tengah-tengah tu Us Nawi, tenaga pendidik kami..


Cuma pengenalan ringkas tentang teman-teman saya dalam gambar di atas:

1. Mohsein..
Graduan Kuliyyah Undang-Undang IIUM..asal Penang..bekas exco SRC IIUM dan sekarang berkerja di Suruhanjaya Sekuriti Malaysia..sebenarnya Mohsein ni bekas Ketua Umum KISAS..

2. Suzaime..
Lepasan Fakulti Undang-Undang UKM..bekas Presiden Ikatan Studi Islam UKM dan Setiausaha Gamis..sekarang ni masih belum berkerja lagi. Mungkin dia kerja secara tak rasmi kat kedai ayah dia kot..jadi cashier mungkin..ni la satu-satunya kawan yang saya tak pernah ke rumahnya kat Setiu, Terengganu.

3. Nazrul..
Masih belajar di Universiti Al Azhar, Mesir. Kuliyah Usuluddin Jabatan Tafsir..(bila kita nak balik ni, kata nak jalan2 ke Belanda..bila boleh p ni..). Orang Kuala Nerang, Kedah..orang kata blog dia dah macam goreng pisang..(agak2 kalau ada orang jual goreng kat dataran ni, mesti tak laku sbb blog nta..hehe). Ni la bekas Presiden Badar KISAS..dan bekas Badan Pengurus PMRAM..

4. Zukhairi..
Graduan Kuliyyah Undang-Undang IIUM..bekas Presiden SRC IIUM..asal Taboh Naning, Melaka..sekarang ni sibuk
chambering untuk jadi lawyer. Saya banyak juga terhutang budi dengan keluarganya..pernah Raya Haji di Melaka..masa saya kemalangan pun, mak dia yang jaga saya..bawak saya ke hospital setiap hari..ayah dia adalah Munsyi ke-4 Dewan Bahasa dan Pustaka.

5. Syauqi..
Yang ni orang Bentong, Pahang. Masih di Mesir..satu kuliyah dengan saya..(kita kena balik jugak tahun ni Syauqi..). Bekas YDP BKMIP(Badan Kebajikan Mahasiswa/wi Islam Pahang) di Mesir..Hari pertama sampai kat rumah dia, mak dia masak masakan
famous di Pahang,masakan ikan patin..tapi saya lupa ikan patin tu masak apa..nanti ana tanya balik..

6. Safwan..
Lulusan Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang USIM..orang Kuala Terengganu..ni la satu-satunya wakil kami yang telah kahwin(yang lain bila lagi??)..bekas Tim Presiden MPP USIM..sekarang ni sedang menyambung MA di UKM dan sebagai tutor di USIM..peminat tegar Manchester United..hampir-hampir masuk Al Arqam sebab minat kat serban depa..(nasib baik..hehe)

7. Saya sendiri..tak dak apa nak dibicarakan..Masih menuntut..doakan saya semoga dipermudahkan segala urusan..amin..

Semoga ikatan yang terbina akan kekal sampai bila-bila..amin Ya Rabb..



5 ulasan:

teringat sungguh zaman muda2 dulu..tak sangka na kita la nie dah tua..bila la nak kawin nie..hehe..

rindu shbt2..yg dok sebelah rumah pun jarang2 jumpa..sibuk la katakan..:)

May 4, 2009 at 2:45 PM  

2 la..kena ikut jejak syafwan dah..x leh tunggu lama2..

masing-masing sibuk..kena ajak syauqi,rahman ngan azalee sama..pi makan mana2.

May 4, 2009 at 3:30 PM  
bosz said...

rasanya gulai tempoyak ikan patin kot..sebab pahang biasa nya femes yang tu..walaupun saya org perak.. one black malaysian 7 mei...

May 5, 2009 at 3:32 PM  

x sangka orang perak pun tau masakan pahang..ada apa2 ka?hehe..

May 7, 2009 at 9:12 AM  

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI

June 24, 2015 at 6:01 PM  

Post a Comment